Vijf tips om technologie succesvol toe te passen in retail

De ontwikkelingen in retailtechnologie gaan zó snel, soms lijkt het wel alsof we altijd achter de feiten aanhollen. En je moet als retailer wel mee, anders mis je de boot. In de vernieuwde, derde druk van Prikkel de Koopknop van Carin Frijters (waarin ik overigens een stukje mocht schrijven over retailmarketing, maar dat is een ander verhaal) laat ze technologie-experts René Spaanderman (Retail Strateeg bij Kega) en Jeroen van Dinther (Retail Consulting Director bij DieboldNixdorf)aan het woord. Eén ding werd mij meteen duidelijk: technologie is een hulpmiddel. Niet meer, maar zeker ook niet minder. Vijf tips uit het boek op een rij:

Tip 1: Klanten maakt het niet uit
Dit is voor mij de meest belangrijke: klanten interesseert het niet zozeer welk technologisch hulpmiddel of welk kanaal gebruikt wordt, zolang het maar werkt. Ook maakt het ze niets uit of ze feitelijk communiceren met de retailer, een marktplaats of een producent. Zolang alles maar werkt, de service goed is en ze hun spullen of informatie snel hebben. Zet dus geen technologie in om de technologie zelf, maar denk in oplossingen en zoek daarbij het passende middel.

Tip 2: Kies voor MKB-specialisten
Retail is een vak apart. Kies dus voor een technologie-expert. In technologie zijn bijvoorbeeld veel slimme start-ups die met zogenaamde cloud-oplossingen de bedrijfsvoering efficiënter kunnen maken. Denk aan distributienetwerken of het ontsluiten van online mogelijkheden. De oplossingen zijn vaak herhaalbaar, schaalbaar en betaalbaar. Ook voor MKB’ers!

Tip 3: Denk in drie lagen
De perfecte mix voor het verleiden, betrekken en activeren van jouw shopper zit ‘m in het slim toepassen van de drie lagen van instore, digital experience.

  • Laag 1: Navigatie, informatie, inspiratie en activatie
  • Laag 2: Interactie
  • Laag 3: Transactie

Oftewel: waar moeten ze zijn, wat moeten ze weten/beleven, hoe maken we contact en op wat voor manier rekenen ze af?

Tip 4: Laat klanten zélf shoppen
Niet alleen online, ook in de bakstenen winkel willen klanten steeds zelfstandiger shoppen. Een ‘zelfgestuurde winkelreis’ die de afgelopen paar jaar van zo’n 30% steeg naar bijna 80%. De smartphone wordt tijdens het winkelen druk gebruikt. Daar komt bij dat shoppers steeds meer bereid zijn data als locatie en aankoophistorie te delen, zolang ze er maar gepersonaliseerde services voor terugkrijgen. Denk aan aanbevelingen, aanbiedingen, kortingen en privileges. Gebruik die data dan ook voor een nog succesvollere inzet van interactieve instore ervaringen op alle drie de niveaus van hierboven.

Tip 5: Personeel als succesfactor
Wat voor technologische wonderen je ook uit de hoge hoed tovert, het succes van iedere
‘fygitaleretailexperience’ blijven de mensen op de vloer. Betrek ze in een vroeg stadium bij je plannen, vraag ze om input en inzichten. En vooral: overtuig ze van de toegevoegde waarde voor hun klanten, henzelf én jouw merk. Zij moeten als allereerste weten dat ze niet vervangen worden door technologie, maar dat het ook voor hen een tool is om hun werk interessanter, leuker en succesvoller te maken.

Kortom, met deze vijf tips heb je alle succesfactoren in handen om met jouw ‘fygitale retailexperience’ de koopknop van jouw klanten maximaal te prikkelen. Uitgebreidere info met bronvermeldingen vind je in Prikkel de Koopknop. Het concept van de retailbijbel is nog steeds hetzelfde, maar bevat nieuwe cases en experts, geüpdate theorie en inspirerende voorbeelden. Bekijk de preview van de derde druk. De nieuwste druk is medio december onder meer verkrijgbaar via cfretail.nl.