RETAILTREND #4: Stilte, even ontsnappen aan de alledaagse hectiek

Slow Down, de boodschap die Douwe Bob ons meegaf tijdens het Eurovisiesongfestival. We leven in een tijd waar alles door internet, social media en internet of things razendsnel verandert. Doordat we meerdere apparaten dagelijks in gebruik nemen en apps continu notificaties geven, is stilte een schaarste geworden. We kijken namelijk al 150 keer op alleen onze smartphone in één dag. De doorrazende wereld geeft een overdaad aan prikkels en keuzestress, wat een negatief effect heeft op het koopgedrag van de consument. Voor de retailer ligt binnen de trend stilte veel kansen. Hoe zet je als retailer stilte in als onderscheidend vermogen?

Terug naar de menselijke maat
Modeontwerper Antonio Marras blaast het begrip stilte nieuw leven in met zijn conceptstore Nonostante Marras. Bij binnenkomst ervaart de bezoeker een oase aan rust, waar gedempte gesprekken zorgen voor een aangename sfeer. Fijne contrasten versterkt door klassieke muziek maken korte metten met een overdaad aan prikkels en zorgen voor rust en ademruimte. De theaterbeleving is in elk detail terug te vinden; van een bloemenstal gevuld met de mooist gekleurde bloemen tot de merchandise waar de producten volledig tot hun recht komen. Zelfs het winkelpersoneel is met donkerblauw-witte matrozenjurkjes en golvende haren onderdeel van het concept.

De kracht van een minimalistische winkelruimte
Witte oppervlaktes, natuurlijke materialen en simpele multiplex meubels geaccentueerd door planten. Het Poolse Thisispaper studio creëert met minimalisme een rustgevende plek voor de verkoop van eigen producten, boeken en Japanse thee. Groene planten zijn hier onderdeel van de winkelstyling, waardoor de ruimte een informeel en menselijk aanvoelt. Witte kleurpaletten en natuurlijke materialen versterken de oase aan rust en de draaitafel met vinylplaten geeft je als bezoeker het gevoel dat de tijd even heeft stilgestaan.

Minimaal design van producten
Warenhuis Selfridges geeft terugkerend podium aan creatieve ontwerpers, waar de samenwerking met Brits ontwerper Faye Toogood deze keer leidde tot twee verleidelijke shops die het ‘man/vrouw-denken’ loslaten. Agender focust op de persoonlijke stijl en smaak van de consument. Omgeven door metalen frames voorzien van gaasvlakken wekken de shops van een afstand al nieuwsgierigheid op. Binnen is alles neutraal; van de productpresentaties waarbij alle merkuitingen zijn verwijderd en vervangen door teksttags van masking tape tot de neutrale en bruine dozen waarin je aankoop wordt verpakt.

Eén winkel, één product
Boekenwinkel Morioka Shoten verkoopt slechts één boektitel per week. Als het gaat om een overdaad van keuzes, is dit een sterk weerwoord. Stilte is niet alleen in het product doorvertaald, maar ook in het winkeldesign. Het boek ligt in het midden van de ruimte op een tafel en door de betonvloer en witte muren, gaat de aandacht direct naar het boek. Om de presentatie hangen kunstwerken die de beleving van het boek versterken. Deze kunstwerken worden tegelijkertijd met het boek vervangen. Marioka Shoten wilt met dit concept het boek tot leven brengen en nodigt schrijvers uit om de dialoog met de bezoeker aan te gaan.

Eén winkel, één product
Boekenwinkel Morioka Shoten verkoopt slechts één boektitel per week. Als het gaat om een overdaad van keuzes, is dit een sterk weerwoord. Stilte is niet alleen in het product doorvertaald, maar ook in het winkeldesign. Het boek ligt in het midden van de ruimte op een tafel en door de betonvloer en witte muren, gaat de aandacht direct naar het boek. Om de presentatie hangen kunstwerken die de beleving van het boek versterken. Deze kunstwerken worden tegelijkertijd met het boek vervangen. Marioka Shoten wilt met dit concept het boek tot leven brengen en nodigt schrijvers uit om de dialoog met de bezoeker aan te gaan.