RETAILTREND #3: CREËER VOOR ELKE BEZOEKER EEN SHOW

Als retailer verander je steeds meer in een theatermaker, waarbij jouw winkel het toneel is. Daarvoor is een nieuwe manier van denken nodig: je fysieke winkel is meer dan een verkooppunt, namelijk een plek waar van alles te beleven valt. Hoe doe je dat als je ’gevangen’ zit in je winkelinrichting? De schone taak aan interieurbouwers en ontwerpers om na te denken over meer flexibele en betaalbare oplossingen. Je kunt jouw ‘show’ op die manier meteen veel beter afstemmen op je bezoekers.

Een eigen mini-stad
Voorwaarde is natuurlijk dat je wel weet wie jouw klant is. Hoe ziet zijn levensstijl eruit? Wat vindt hij belangrijk? Wat zijn verwachtingen? Hoe laat hij zich beïnvloeden? Urban Outfitters weet als geen ander wat haar klanten verwachten: inspiratie, tips om er zo goed mogelijk uit zien, een plek waar je kunt delen waar je mee bezig bent, veel lol en een ontmoetingsplek waar ze andere toffe mensen kunnen ontmoeten. Urban Outfitters bouwt continu aan haar eigen community. Een blog en alle social media om te inspireren en tips te delen, het ‘Urban On’-loyaliteitsprogramma met speciale kortingen en events voor ‘Urban On Insiders’ en de website die niet alleen inspireert, maar ook activeert met een webshop. Deze kanalen zijn perfect geïntegreerd. Ook met de winkel waar je bijvoorbeeld tijdelijk je Instagram-foto’s kon printen en waar regelmatig events plaatsvinden.

Met een eigen Lifestyle Village creëert Urban Outfitters een nieuwe standaard als het gaat om community building. Als geen ander weet het kledingmerk de waarden van haar jonge en hippe stijlgroep, waarin vrij denken en zelfexpressie centraal staan, te vertalen in een ‘lifestyle experience’. Door blurring worden winkelconcepten, restaurants, tuincentrum en hotel waarmee de stijlgroep zich identificeert samengevoegd tot een mini-stad. Hierdoor heeft de Lifestyle Village potentie om dé hotspot voor de community van Urban Outfitters te worden.

Een winkel waar je niks kan kopen
Consumentenelektronicawinkels hebben veel last van ‘showrooming’. De steeds minder loyale consument is continu opzoek is naar de beste prijs, maar ze willen wél even het product in de winkel bekijken. Samsung draaide het om door een flagshipstore te openen waar je niet eens producten kunt kopen. Wat wel kan is kooklessen volgen, concerten bijwonen en alles leren over de nieuwste productontwikkelingen. Alle faciliteiten sluiten aan op de lifestyle van de trendy gadget ‘freaks’. De flagshipstore wordt een technologisch speelplein, waar de producten van Samsung het artistieke en cultureel uitgangspunt zijn. Door de sales uit het concept te halen, creëert Samsung een ontmoetingsplaats voor gelijkgestemden.

De winkel als theater
Kortom: als je de consument aan je merk wil binden, moet je zorgen voor een sterke merkbeleving, waardoor jouw klantgroep trots is om jouw merk uit te dragen. Aan interieurbouwers en ontwerpers de taak om zo flexibel in te richten dat de winkel telkens om te toveren is tot een nieuwe set waar de klant verrast wordt. Rekening houdend met alles van een (tijdelijke) winkelprogrammering tot het groots uitzetten van een eigen ‘Lifestyle Village’. En of je het nu groot of klein aanpakt, zorg ervoor dat merkbeleving past bij het winkelconcept en de stijlgroep voor wie je het doet.

Dit artikel is geschreven voor Marketing Tribune.