RETAILTREND #2: EXPERIMENTEREN IN EEN LIVE RETAILOMGEVING

Voor de retailer is de tijd van uitgebreid plannen maken en toetsen voordat je de markt opgaat voorbij. Voor je het weet, heeft de realiteit je alweer ingehaald. Een kwestie van razendsnel schakelen en niet bang zijn voor het kwetsbare trial-and-error principe, waarbij de retailer samen met de consument experimenteert in een ‘live retailomgeving’. Het jaar van samen experimenteren is aangebroken. Hoe kan de samenwerking tussen retailer en consument naar een hoger niveau getild worden?

Co-creatie tussen retailer en consument
De consument raakt dankzij de transparantie van internet steeds beter geïnformeerd en geïnspireerd. Vergelijkingssites, reviews en onafhankelijke testen hebben een grote invloed op de productkeuze en overstijgen de merkloyaliteit van de consument. Hoe kan je als retailer nog vechten tegen deze ongrijpbare bron van informatie en de consument aan je binden? Mykea bewijst dat het geen ver-van-je-bedshow te zijn, waar je zelf een persoonlijke ‘touch’ aan een gekocht Ikeaproduct kan geven. Het ontwerp wordt vervolgens aan het assortiment toegevoegd en als een ander jouw ontwerp koopt, dan deel je mee in de winst.

Co-creatie tussen retailer en (toe)leverancier
Supertrash en Philips laten zien dat co-creatie tussen twee partijen op lange termijn succesvol kan zijn. De AmbiScene Mirror stemt het licht en de muziek in de paskamer af op drie verschillende sfeerthema’s. Met één druk op de knop kan je jouw gekozen outfit bewonderen en keuren in verschillende gesimuleerde uitgaanssfeer. De aankoopbeslissingen worden immers grotendeels bepaald in de paskamer en daarom is het slim om hier de beleving te beïnvloeden.

Crowdsourcing, de consument als bezorgdienst
Met crowdsourcing spelen consumenten een actieve rol in de ontwikkeling en uitvoering van producten of diensten. De kennis, inzet en creativiteit van de menigte (crowd) wordt vervolgens beloond door een tegenprestatie. Deliv bewijst dat dit niet lastig hoeft te zijn en ontwikkelde met crowdsourcing een businessmodel waar retailers de consument inzet om tegen betaling pakketjes te laten bezorgen. Dit slaat zo goed aan, dat Amazon en Rituals op dit moment bezig zijn om dit systeem te integreren.

Co-learning tussen retailer en consument
Co-learning gaat nog een stapje verder dan co-creatie en brengt de consument via een dynamische omgeving in contact met de producten van de retailer. The Store of the Future  is een innovatief warenhuis dat een mix van 15 retailers huisvest en waar je kan ontdekken hoe de fysieke winkel door technologie verandert. De manier waarop de consument reageert, vormt voor de betrokken retailer en leveranciers waardevolle informatie om concepten en producten verder te ontwikkelen en zo te laten voldoen aan de echte wensen van de klant.

Retaillabs, de toekomst van retail
In een retaillab werken de retailer en consument direct samen via een trial-and-error systeem. Hierdoor kan de retailer ‘right in time’ naadloos inspelen op de behoeften van de betrokken consument. Een goed voorbeeld is het 3D Culinary Lab geopend in Los Angeles. Deze digitale keuken dient als een innovatieve, educatie en sociale werkplek, waar ambacht en 3D-printen samenkomen om nieuwe concepten te ontwikkelen. Regelmatig wordt het lab gebruikt voor evenementen, symposiums en masterclasses om de mogelijkheden van 3D-geprint voedsel te ontdekken.

Samen sta je sterker
De minder loyale consument hopt van het ene merk naar de andere, wat betekent dat je als retailer creatieve manieren moet vinden om de consument aan jouw merk te laten binden. Je kunt op verschillende niveaus experimenteren, van de consument laten meedenken met een slogan tot het opzetten van een retaillab. Maar zorg ervoor wat je ook doet, dat de keuze jouw winkelconcept versterkt, waardoor je jouw klantgroepen blijft verrassen.

Dit artikel is geschreven voor Marketing Tribune.